JANNE ANDERSSON RACING

Dagboken 2015

Jag rekommenderar Din Studio

 

 

GGN 2015

Efter överresa på fredagen ,anmälanoch besiktning och riggande av tankslingan på Tofta skjutfält, middag i Tofta, sov vi i bilarna i depån.

Vaknade på lördagsmorgonen utvilade och klara för dagens drabbning.

Banan var onaturligt torr, dett dammade längs stora delar av den och det var nästan inga vattensamlingar, därav blev farten högre än vanligt.

Första varvet kändes bra, hojen fungerade som den skulle, fjädringen som jag ändrat minimalt, sänkte komp och retur 3 klick både gaffel och std. kändes bra. Det gick nästan utan incidenter, på rakan innan hästskon som var helt torr tyckte jag att det skulle gå att stå på lite mer, marken hade en annan uppfattning, en kant i stalpen, kalksten fällde mig och jag gick i backen.

Slog i handleden som efter ett tag började svullna. Värkte lite men det var hanterbart.

I slutet av varvet immade glasögonen igen och jag tvingades till slut att åka av tilll tankslingan för att byta.

Nästa par var bättre och immade inte igen!

Körde andra varvet och lyckades sänka varvtiden lite, tankade och drack samt bytte glasögon igen.

Körde två varv till, det kändes bra hela tiden, mot slutet av fjärde varvet var jag trött men funderade på tiden, skulle jag komma ut på ett femte?

Jag bestämde mig för att ta chansen, körde förbi tankslingan och satsade på att passera innan 3 timmar hade gått.

Chansningen gick hem, passerade vid 2.46, hade då 14 minuter tillgodo, kände mig glad över att jag lyckats komma ut på ett femte varv.

Bestämde mig för att sänka tempot lite för att orka distansen ut, tog det lite lugnare, efter klintupphoppet kom en yngling ikapp och bestämde sig för att köra om mig på vänstersidan mellan avspärrningen och mig.

Det bar sig inte bättre än han fällde mig, jag slog i backen ordentligt, efter att jag känt efter ordentligt om jag var hel reste jag mig upp, föraren stod kvar och kollade upp läget, jag försäkrade honom att jag var OK!

Startade hojen och skulle köra vidare, då var gaswiren av, bröt, var förbannad, det var ju första gången jag fått till femvarv, nu gick det i stöpet.

Körde så gott det gick tillbaka mot depån. Fick hjälp i en uppförsbacke då hojen inte orkade upp!

Lastade och hämtade prylarna i tankslingan, bytte om.

Sen gick vi alla ner till hästskon för att se elitåkarnas kamp mot elementen där.

Middag på Lindgården där jag träffade kusin Dick och Eva efter behövlig dusch, sen hem med nattbåten!

Kul weekend på Gotland!

GGN

Nu pågår förberedelser inför GGN, service hoj, fixa lla kläder och prylar, vi åker från Nynäs på fredag!

GGN träning Arlanda MC

Inför GGN brukar Arlanda MC arrangea en särskild träning med tidtagning.

i år skulle jag deltaga igen, har gjort detta för några år sedan.

Väderleksprognoserna såg bra ut, klart fint väder men lite kallt!

Starten skulle gå 08.00, hela fältet fick vänta en stund då springaren var tjurig efter en natt i bilen. Fick igång den efter att fått lite hjälp av Annika Ekengren.

Kom igång och låg med hyggligt, det gick ganska fort de första 10 varven, men kylan tog ut sin rätt, känseln i händerna var helt bort pga. kylan.

Fick stanna och värma upp lite, passade på att lufta i  gaffeln som kändes alldels för mjuk.

Måste kolla detta inför själva tävlingen!

Ut igen och ligga på, det känns hyggligt och jag känner mig pigg!

Den första timmen ligger varvtidrna på ca 2.20, andra och tredje mellan 2.30 och 2.40 så om jag inte haft dom fem längre stoppen hade jag kanske kunnat nå målet som var 60 varv. Jag var nio varv ifrån då jag fick ihop 51 varv!

Den som fick ihop flest varv, Niklas Pettersson körde 100 varv, Robert Forsell 98 varv!

Kul dag på crossbanan som kokmmer att kännas i morgon!

SC Uppsala MK

Efter mer än en veckas träningsuppehåll åter  tillbaka på crossbanan.

Åkte till Uppsala på fredagskvällen, grillade lammracks och hade det trevligt i depån.

Efter frukost och anmälan var det dags att träna, banan var i bra skick trots ymningt regnande under veckan, den var ganska blöt så det blev snart ett idealspår som alla körde i.

Träningen fick avbrytas då glasögonen havererade och jag tappade rolloff rullen.

Kvalheatet var som det den senaste tiden blivit, dålig start, två bromsstopp ger inte någon plats i A-finalen, ej heller i B-finalen utan jag fick återigen köra C-final!

C-final efter lunchuppehållet, tog en plats långt till vänster på grinden och fick till en riktigt bra start, låg tvåa och jagade efter Linnea Gustavsson!

Mitt på varvet la jag mig i utgången av en kurva, hojen var igång och jag var snabbt uppe igen men tappade till åttonde plats, Annika Ekengren tog sig förbi precis naär jag kom iväg, sedan låg jag och jagade henne hela heatet, vi var som bäst uppe på 5-6 plats men passerdes av Eric Ström i slutet av heatet och slutade på 6-7 plats. Jag på den högre placeringen.

Jag kämpade hårt under heatet, var förbi två gånger efter en uppförstrappa men tappade omedelbart på grund av att jag inte bromsade ner farten tillräckligt utan gled ut i det blöta materialet och så kunde hon ta tillbaka placeringen!

 

Det var en kul fight, men på grund av att det inte gick att köra om i det lösa blöta materialet gick Annika segrande ur den!

Totalt slutade jag i år på en 39 plats, jämfört med förra årets 60 plats är det en klar förbättring!

Kul dag på crossbanan!

SC Orion

Vi, jag och Bengt for till Hallstavik på lördagseftermiddagen, vi grillade och fick i oss mat, riggade depån.

Efter en god natts sömn var det dags att äta frukost och göra oss iordning för dagens äventyr.

Det regnade 10 mm på natten så banan var välfuktad efter Mickes 40 m3 bevattning på lördagskvällen.

Träningen gick hyggligt, det var blött, hojen tvättades grundligt efteråt!

Skulle ut i första kval, bra eftersom det var uppehåll och banan torkar upp snabbt, det gick inte som planerat, fick inte till någon vidare start, 19 plats, tog mig upp till 17 plats som bäst, låg där och försökte ta mig uppåt men för hög växel i tredjeböjen på bananmedförde motorstopp, tappade till 20 plats och blev förvisad till C-final.

Gjorde en OK start i C-finalen, låg 4:a, tog mig upp till andra plats, låg där länge och försökte ta mig förbi 636, men det skulle bli 1023 som tog andra platsen, vi låg och bytte position ett tag, kom utanför spåret i en kurva och la mig.

Fick igång hojen så att jag inte förlorade tredje platsen, 811 jagade coh försökte, men jag kunde hålla henne bakom mig!

 

Slutade 3:a i C-finalen, ett bra resultat trots allt!

Kul dag på Sipsjöbanan!

 

Myttinge

Hade öppningsansvaret på Myttinge, tog med mig hojen om det skulle gå att få någon att ta kiosken ett pass!

Fick till det och körde ett pass, kändes bra!

Arlanda MC

For till Arlanda för att träna, när jag kom fram upptäckte jag att Kawasaki hade provkörning!

Bonus!

Testade nya KX450, det var en trevlig bekantskap, med fint chassie.

Det är en massa förändringar på hojen!

Körde tre pass, och är nöjd med träningen!

Arlanda MC

For till Arlanda för lite träning, banan var fin, dom har hotat med opreppad på onsdagar men det var den inte.

Körde tre pass, kändes bra, fick faktisk upp farten och låg på bra.

I andra passet fick jag testa en KX 450f-16 som Kawasaki och Forsell hade där, den var fin i chassiet fjädringen kändes ännu bättre än min 13 som fungerar bra så det uppstod ett 'vill ha' syndrom direkt!

I tredje passet låg jag och drog med Bengt, vi ködre hyffsat jämnt det var kul, la mig två gånger i kurvor, efter andra betämde jag mig för att det var färdigtränat!

Sov gott hela natten!

SC UVMK

Nionde racet i år i SC, Vikbanan var väl preppad efter en MXyouth lördag var det vår tur.

Vädrets makter var inte på vår sida denna söndag, det har regnat sedan ca. 23.00 lördag kväll, det kom enligt rapporter från närliggande jordbruk 95 mm under dygnet, solen tittade fram vid 18.00, som för att retas.

Hela racet genomfördes i regn, första träningen var riktigt kul, jag har aldrig upplevt sådant fäste, har aldrig kommit så långt i uppförstrappan det var bara att hålla stumt!

Träningen gick lysande, det är så blött att det inte fastnar något på hojen, bara att invänta förarmöte och kval.

Börjar med en medioker start, är med i heatet OK och rullar runt på en nu helt sönderkörd bana, det är fäste men mycket spår och blött, det är som att vara konstant i Hästskon på Gotland!!!!

Glasögoinen immar igen och jag tvingas köra utan, något jag inte gilllar då risken för ögonskador är stor.

Tar mig imål på en 20 plats, det blir en A-final!!!!!

Den första på riktigt!!!

Finalen gick 14.00, jag var lite sen fick stå utanför grinden, glasögonen strulade, glaset höll på att lossna så jag var helt klar när 15 sek. skylten kom upp, hojen krånglade lite ville inte starta, (jag har snälla tändkurvan idag)

Får igång den precis när starten går!

Kom iväg långt bak i heatet, tar mig förbi en hel del åkare på startrakan och ligger mitt i heatet!

Är med så länge glasögonen inte immar igen, vilket sker i mitten av heatet, får ta av mig dom igen och ta mig imål utan, fortfarande ogillar jag att åka utan, men måste ta mig i mål.

Slutar på en 37 plats av 41 förare, är faktiskt nöjd med mitt resultat, förhållandena har inte varit dom bästa!

UVMK har trots regnet lyckats fixa en tävling som blev kul!

Myttinge

For till Myttinge, firade att detaljplanen vunnit laga kraft med lite träning innan vidare färd till haninge Strand GK och Ryder Cup med kräftskiva!

Stockholmscrossen Göta.

Stockholmscrossen Göta MS i Enköping, om det är regnigt en riktigt hal bana, mycket regn gör den närmast oframkomlig, nu var vädret det motsatta, varmt soligt och en dos av vind som tog med sig dammet.

Bevattningen sköttes bra, men man frågar sig ändå varför uppgångar och landningar på hopp ska vattnas, där dammar det sällan!?

Det hände några olyckor i C-klassen, men jag tror ingen skadade sig allvarligt.

Träningen gick hyggligt, banan var harvad och nervattnad, det gick nästan lite tungt i det mjuka materialet, målet att klippa uppförstrappan under dagen verkar vara uppnåeligt! men banan var oförskämt fin!

Kvalet startade med en hygglig start, var med en stund men tappade placeringar då jag lyckades fara av banan i den feldoserade 180 graderskurvan, låg ganska långt bak i fältet efter den fadäsen.

Kämpade mig uppåt i fältet igen, hade en lång kamp med Petra, nr 3 som jagade mig runt hela banan i flera varv och till sist tröttnade hon och tog i ordentligt över en platå, jag kunde aldrig ta tillbaka placeringen, försökte på rakorna men det var omöjligt, fick till ett bra uthopp vid varvningen och tog i, då gick vi i mål så hon slog mig! Det var en kul fight!

Kom på en 26 plats så det blev B-final!

B-finalen började dåligt, stod längst till höger på grinden, hamnade i en startkrasch och blev stående, låg långt ner i fältet igen, kämpade mig uppåt, tog mig förbi ovannämnda Petra och åkte ifrån. Slutade på 33 plats av 40, ett bra resultat ändå på en fin och snabb bana!

Kul dag i Enköping!

 

Träning Vik

For till Vik-banan för lite träning, banan i bra skick, vattnad så det dammade begränsat.

25 grader varm, så det gick åt lite vatten.

Körde två pass, efter andra var jag helt slut, var en bra träning, fick uppp farten tidigt i passen och körde hela träningarna utan stanna!

Hade en kul kväll på crossbanan!

KM VMK

Arrangerade och deltog i årets KM.

Banan var mycket välpreppad av Daniel, som också gjort nödvändiga ombyggnader för att kunna vända varvet tillsammans med Andreas och Freddie.

Stefan, Anders och Totten har lagt ned mycket jobb också!

Vi körde tre heat och min insats med tre tredjeplaceringar gjorde att jag fick ta emot priset av Sten 'Storken' Lundin som var prisutdelare.

Kul dag med fint väder på crossbanan!

SC Väsjöcrossen

Väsjöcrossen är ett udda inslag i Stockholmscrossen, en crossbana på en skidbacke som i gamla tider när man la en bana i naturen och  körde utifrån de förutsättningar som ges.

Alla har samma förutsättningar, ingen kan träna i förväg!

Kom till banan utan några särskilda föresatser, skulle inte komma sist!

Träningen var hal, jag hade ett slitet bakdäck och det var medvetet, satte på ett nästan nytt till kvalet.

Tränade nästan hela träningstiden, banan är svår, många, nästan alla kurvor är feldoserade och hala.

Höll mig i alla fall på hjulen!

Kvalet gick bra, det är fortfarande halt men ett nytt bakdäck gjorde det lättare att bemästra. Jagade placeringar från starten, låg i mitten av heatet, hade 456 framför mig i några varv, han gick i mitten av backen på baksidan innan 180 graderskurvan uppåt igen och skar in på innerspåret, vilket jag utnyttkjade och blockerade i ett av varven, hade honom bakom mig ett tag, förväntade mig att han skulle köra om igen men han kom inte, efteråt fick jag reda på att han gått omkull i ett av försöken.

Kom på en 14 plats vilket jag är mycket nöjd med.

B-finalen blev en besvikelse, kom iväg bra, väljer ett ytterspår i första kurvan, kommer ut för långt i gräset i andra och går omkull i halkan, upp igen ligger sist och jagar, kommer ifatt en klunga i uppförsbacken mot baksidan som har fastnat i halkan, tar mig förbi och känner mig nöjd.

Liggernästan i mitten av heatet igen och kommer fram till chikanen i slutet av varvet, lyckas bromsa stopp i uppförsbacken, är sist igen, iväg och jaga, ser 1220 långt framför mig, får för mig att ta mig förbi.

Lyckas efter ett tag och ser nästa åkare att jaga ifatt 1023, lyckas med det också känne mig nöjd med att inte ligga sist!

I nedförsbacken före målet på sista varvet bromsar jag för lite och kommer ut i halt gräs igen, glider utanför banan och ner i backen en bit, går omkull!

Ser 1220 och 1023 passera, så var det med det!

Går imål sist i heatet, känns lite surt då det gått ganska bra under förmiddagen, men med två omkullkörningar och ett bromsstopp gör man inga bra resultat!

Var en kul dag på crossbanan ändå, hade en massa support av barn och barn barn!

 

 

Göta träning

For till Enköping för att träna lite på Nya Pepparroten.

Banan var inte så bra, spårig och med en del stalp.

Körde två pass och hade ganska kul ändå!

Hemmåt från södra Frankrike

Vi påbörjade vår hemresa på fredagen, vi hade bestämt att ta det lite lugnare på hemvägen, sov i norra Frankrike på fredagskvällen, i norra Tyskland på lördagskvällen efter att bilen krånglat och undersökts av Peugeot i Kaiserslautern.

Hem genom Danmark och Sverige på söndagen, hemma vid 20.00 tiden söndah kväll!

Semester Saint Nazaire de Ladarez

Sista dagen i Saint Nazaire de Ladarez, frukost bra som vanligt, sen lite vila inan avfärd mot Cazouls igen. Värmen är tryckande, det är 35 grader i skuggan!

Efter att ha lämnat spilllolja i en för ändamålet avsedd tank åkte vi vidare mot Cazouls, men en annan väg än den vi brukar åka på grund av att oljetanken låg vid en annan väg ut från byn.

Tog lite längre tid till banan men vi fick se lite annan natur och traktorer!

Träningen gick bra trots stark värme, jag fick upp farten och la till nya delar till slingan så den blev lite längre!

Farten höjdes och jag är nöjd med resultatet av min träning!

Efter träning vidare till en badplats, vi badae i Orb som är en flod i regionen. Vattnet var över 20 grader varmt!

Skönt var det med ett svalkande bad efter träningen!

Tillbaka för lite vila innan ihoppackning och middag!

Semester i Saint Nazaire de Ladarez

Denna dag inleds med lika bra frukost som vanligt, sen ska vi till Bezires för att försöka få tag på ny packbox!

Gick sådär då Dafy Moto hade semesterstängt!

Vidare till Paulhan för dagens träning.

En liten privat bana med spännande dragning på ett högt berg var dagens utmaning.

Det fanns några trassliga partier med djupa spår, efter några varv började jag få till körningen och vågade mig på att höja farten, hade en varm men kul dag på denna bana!

På kvällen blev det bli musik och grillmat hos Chez Amis.

 

Semester Saint Nazaire de Ladarez

Tisdagen tillbaka till samma plats för mer träning, temperaturen är öve 30 grader så det är svårt att göra några längre pass!

Upptäcker att hojen börjat läcka olja, packboxen vid utgående drevet verkar ha gett upp i värmen!

Kör ca. 45minuter och byter oljan efteråt!

Efter avslutad träning tillbaka till Chez Amis, ikväll ska vi till Saint Thibery för att tittas på träningen inför Supercrossen som arrangeras där på lördag.

Sen tillbaka för lite sen middag med ostpaj!

Läckert tillagad av Outi som vanligt.

 

Semester Saint Nazaire de Ladarez

Denna dag ska jag köra lite hoj, ett område med crossbana, enduroslinga och teknikbana, Cazouls var målet.

Crossbanan är stängd på obestämd tid pga. ordföranden i kluben har avliudit och stadgarna säger att ordförande måste vara från byn, så tills det tillsatts en ny är banan stängd.

Men teknikslingan och endurospåret får användas.

Tränar effektivt 60 minuter!

På kvällen gjorde MarieLouise en 2 timmars ridtur.

Middagen, en trerätters inleds med sallad, sen en lammrätt med rotsaker och en kladdkaka til efter rätt, allt delikat tillagat av Outi!

 

Copyright © 2003-2018 din hemsida All rights reserved Janne Andersson Racing.